Congresso internazionale di Psicologia della Religione PDF Stampa E-mail

Congresso Internazionale di Psicologia della Religione

PSICOLOGIA DELLA RELIGIONE-news
Notiziario della Societa Italiana di Psicologia della Religione
http://www.psicologiadellareligione.it Anno 16, n.2, Maggio-Agosto 2011

La SIPR e lieta di dare il benvenuto ai partecipanti
al congresso IAPR 2011 di Bari (21-25 agosto) e augura
a tutti un fruttuoso lavoro e un piacevole soggiorno.
Come curatori dellforganizzazione scientifica abbiamo
fatto tutto il possibile per venire incontro alle aspettative
dei partecipanti. Se a questo aggiungiamo le considerazioni
sul numero delle relazioni e comunicazioni e
la qualita dei testi proposti, siamo certi della buona
riuscita del congresso. Ci si misurera con tutti i temi
piu importanti dellfattuale dibattito e sulle nuove prospettive
per la disciplina: i rapporti tra religione, religiosita
e spiritualita; le relazioni tra tratti della personalita
e religione, tra religione e fondamentalismo;
ci sara anche lfopportunita
di confrontare le diverse
metodologie: quelle gempiricheh vs
quelle germeneuticheh, quelle esplicite
vs quelle implicite; le metodologie
narrative, la prospettiva evoluzionistica,
la teoria dellfattaccamento
e i nuovi contributi clinicoermeneutici
della psicodinamica. A
giudicare dai contributi proposti
appare anche chiaro, dfaltra parte,
che potrebbe essere utile una chiara
discussione su che cosa e la psicologia
della religione e che cosa ne e lfoggetto specifico,
vale a dire la religione. Si tocca qui una vexata qaestio:
la religione puo essere identificata con la domanda di
significato o si qualifica come una risposta alla ricerca
di significato? Precisamente quella risposta che fa riferimento
al Trascendente come fonte di significato?
Questa questione trovera espressione nel corso del
symposium con ed in onore del prof. Antoine Vergote,
Maestro di molti di noi, universalmente considerato
uno dei padri fondatori della psicologia della religione
contemporanea, nonche primo Socio Onorario della
SIPR. Ci uniremo tutti a lui con gli auguri per i suoi 90
anni, gran parte dei quali dedicati alla psicologia della
religione e questfanno esaltati anche dalla pubblicazione
di un nuovo importante libro sulla terapia psicoanalitica
della schizofrenia.
A tutti coloro che saranno a Bari il nostro benvenuto.
Ai soci della SIPR e a tutti i colleghi e ami-
BENVENUTI AL CONGRESSO IAPR
2
ci italiani lfaugurio di essere sempre piu presenti e
partecipi nel dibattito internazionale di psicologia
della religione.
Mario Aletti
Mario Aletti

Programma

Sunday, August 21
15.00-17.00 Registration
16.30 Opening of the Congress
Welcome addresses:
Rosalinda Cassibba (Head of the Department of
Psychological and Educational Sciences)
Corrado Petrocelli (Rector of the University of
Bari)
Mario Aletti (IAPR Board Member and Past
President of SIPR)
Josef Corvelyn (President of IAPR)
Antoine Vergote (Em. Prof., University Leuven .
Louvain la Neuve)
17.00 Opening lecture
Lee A. Kirpatrick: Reframing Fundamental
Questions in the Psychology of Religion from an
Evolutionary-Psychological Perspective
18.00 Welcome cocktail
Monday, August 22
8.30 Plenary lecture
Vassilis Saroglou: Are all people equally predisposed
to be religious? Personality influences on
religious forms, trajectories, and behaviors
9.30 Panel 1: Trying to define gspiritualityh
Paper session: Religious experience
Paper session: Post-modern religiosity
Paper session: Psychobiography and case studies
11.10 Coffee break
11.30 Paper session: Mystical experience
Paper session: Therapistfs religion
Paper session: Atheism
Paper session: Studies on rituals
12.50 Lunch: Buffet at the University Conference site
14.20 Panel 2: Psychoanalytic contributions to theology
and the question of truth in religion
Paper session: Discourse analysis
Paper session: Religion and meaning
Paper session: Religious crisis
Paper session: Prayer
16.00 Coffee break
16.20 Panel 3: Advancing the Psychology of Religion
by Means of Q Methodology
Panel 4: Both Sides of the Medal: Xenophobia,
Prejudice, and Religious Cognition
Paper session: Developmental psychology
17.40 Guided tour in old town
All day: Poster session 1
Tuesday, August 23
8.30 Symposium: gNova et veterah: What can psychology
really contribute to a better understanding
of religion? (With Antoine Vergote and in his
honour)
9.30 Panel 5: Current Advances of Theory and Measurement
in the Psychology of Prayer
Paper session: Counseling and religion
Paper session: Religion and personality
11.10 Coffee break
11.30 Panel 6: The Positive Psychology of Religion and
Spirituality: Empirical Studies on Turkish-
Muslim Samples
Panel 7: Recent advancements in religion-asattachment
research
Paper session: Coping and religion
12.50 Lunch: Buffet at the University Conference site
14.20 Panel 8: Horizontal Transcendence and
gSpiritualityh in cross-cultural research
Paper session: Fundamentalism
Paper session: Religious coping
Paper session: Contemporary psychoanalysis
Paper session: Psychology, theology, existential
dimension
16.00 Coffee break
16.20 Tour to Trani and social dinner
All day: Poster session 2
Wednesday, August 24
8.30 Plenary lecture
Jacob A. Belzen: Whither methodology? Between
empeiria and teoria
9.30 Panel 9: Religious Coping: Receptivity, Ritual
and Magic in (Mental) Health
Paper session: Motivation and religion
Paper session: Violence and trauma
11.10 Coffee break
11.30 Panel 10: Studies in Personal Spirituality
Workshop: Finding funding for research in the
psychology of religion
Paper session: Well-being and religion
13.10 Lunch: Buffet at the University Conference site
14.20 Panel 11: Clinical psychology of religion - psychoses
and existential questions
Paper session: Cultural context
Paper session: Attachment to God
15.40 Coffee break
16.00 General Assembly
18.00 Farewell cocktail (accompanied by music)
All day: Poster session 3
Panel 1 - Trying to define gspiritualityh (la Cour)
. What is the meaning of the word gSpiritualityh? (la
Cour, Hvidt, Ausker)
. The historical background of the concept of spirituality
(Hvidt)
. On the Meaning of Spirituality in the Psychology of
Religion (Westerink)
. What Does It Mean to be Spiritual, What to be Reli-
IAPR 2011 Programme
3
gious? Comparing Self-Identifications, Proportions,
and Correlates Cross-Nationally (Klein, Huber)
Paper session: Religious experience
. Counterintuitive beliefs in an evolutionary context:
An empirical study in the light of evolutionary psychology
of religion (Varvatsoulias)
. Religious ideas and ritual efficacy according to cognitive
psychology of religion: a comparative study in
Brazil (de Paiva, Zangari)
. Assessing religiosity in christian-orthodox families:
development of the Orthodox Family Religiosity
Scale (Rusu, Turliuc)
. Centrality, emotions towards God, themes of religious
experience and disease-related appraisals
(Bartczuk)
Paper session: Post-modern religiosity
. Multidimensional approach to religiosity using the
Post-Critical Belief Scale: A meta-study (Krysinska,
Dezutter, Hutsebaut, Corveleyn)
. Relation of Motivation and Religiosity: An Emprical
Research On The Relation of Academic Motivation
and Intrinsic Religious Motivation (Guven)
. Dual attitudes: An explorative study on how Dutch
students combine their social traditional religion &
spirituality with a critical open attitude (de Boer,
Vos)
. Religiosity, morality and meaning in life of young
Orthodox believers (Dvoinin)
Paper session: Psychobiography and case studies
. I have gone through every single kind of being religious.
Analysing Naema Tahirfs lifestory by means
of the Dialogical Self Theory (Zock)
. Sometimes a Cigar is Just a Cigar: Leonardo da
Vinci and Memories of His Young Adulthood
(Kaplan)
. Exploring some effects of Islamic tradition on psychological
disorders- short review of 3 case studies
(Khalili)
. It's God's will' Faith used to legitimize the bond of a
highly dysfunctional couple (Grattagliano)
Paper session: Mystical experience
. Mystical Experience and Interpretation. A New Psychological
Perspective (Geels)
. Spiritual Transformation as the Outcome of a Personal
Religious Experience and of Expectations for a
Vision (Williamson, Hood)
. New EE and personality correlates of Mystical Experience
(Bottger)
Paper session: Therapistfs religion
. How do Norwegian therapists working in a public
adolescent psychiatry context understand and work
with spiritual information in therapy? (Ulland, De-
Marinis)
. Religious believes and religious delusions in schizophrenia:
A qualitative analysis based on 62 semistructured
interviews (Rieben)
. Living experiences during meditation and the therapistfs
way of being (Ancona-Lopez)
Paper session: Atheism
. Meaning-Making in an Atheist World (Schnell)
. Are Atheists more Enlightened than Religious Believers?
Empirical Studies using the Model of Hierarchical
Complexity (Day)
. Toward a Psychology of Atheism II: An Empirically
Derived Typology of Non-Religiosity (Gibson)
Paper session: Studies on rituals
. Behavioural implication on religious rituals: the effect
of pilgrimage on individual optimism (Monico)
. The holy scriptures as discursive sources (Sallustio,
Scardigno)
. Diversity management and organizational wellbeing
in religious congregations (Cortini, Benevene)
Panel 2 - Psychoanalytic contributions to theology
and the question of truth in religion (Aletti)
. 1) Oskar Pfister - the redemptive dimension in psychoanalysis
(Wondracek)
. 2) The relationship to God theologically thought
through in the light of psychoanalysis: Antoon Vergote's
major contribution (Lecuit)
. 3) Religious development and the development of
psychoanalysis (Jones)
. 4) Faith, as frail wrapping of doubt. The legacy of
Lou Andreas Salome and Donald Winnicott as a
psychoanalytical contribution to theological research
(Aletti, Scarpa)
Paper session: Discourse analysis
. Discourse analysis in the Psychology of Religion - A
Swedish empirical study (Ekedahl)
. Philosophies of Life in Life Stories: A Perspective
for Research in Psychology of Religion (Popp-Baier)
. Qualitative Methodologies Appropriate for Empirical
Study of Personal Faith from a Constructionist
and Discursive Perspective (Caroline Langdon Shepherd)
. The web forums as new discursive arenas to construct
religiosity (Scardigno, Giancaspro, Mininni)
Paper session: Religion and meaning
. Religion and the Question of Meaning in Crisis
Situations (Rigtrup)
. The impact of religious meaning system on wellbeing
in the context of psychosocial mediators
(Krok)
. Difficulties facing first-year education students: Is
religiosity an issue worthy of consideration?
(Munoz-Garcia)
. Humanfs mental transcending ability as coping and
life extending resource (Borgen)
Paper session: Religious crisis
. Religion matters! Religiosity and quality of life
among Danish lung patients (Pedersen, Pargament,
Pedersen, Zachariae)
. Religious crisis and personality (Nowosielski)
4
Paper session: Prayer
. Prayer and cognitive re-appraisal in the experience
of pain (Dezutter, Wachholtz, Corveleyn)
. Agency in religious experience and practice: the
healing rooms (Hovi)
Panel 3 - Advancing the Psychology of Religion by
Means of Q Methodology (Wulff)
. 1) The Faith Q-Sort: Advances on the Assessment
Front (Wulff)
. 2) Faith Q-Sort-Danish. Assessing existential, spiritual
and religious orientations in a secular society
(Boelsbjerg)
. 3) The Clinical Pain Acceptance Q-sort (la Cour)
Panel 4 - Both Sides of the Medal: Xenophobia,
Prejudice, and Religious Cognition (Klein)
. 1) Does Religious Cognition Facilitate or Prevent
Xenophobia and Violence in Adolescents? (Streib)
. 2) Fuelling religious conflict - Studies on the interaction
between ideological beliefs and religious identification
(Henseler, Carvacho, Zick)
. 3) Your Religion Is Not Bad - But Mine Is Better:
What Indirect Measures Can Tell Us About Inter-
Religious Attitudes (Klein, Streib)
Paper session: Developmental psychology
. gThe variety of religiosityh: the power of psychodiscursive
practices in childhood and adolescence
(Colonna, Mininni)
. Emotions and Reflexivity in Fieldwork on Childhood
and Youth Religiosity (Erdis, Nynas)
. Is religiousness inherited? A twin study (Hvidtjorn,
Hjelmborg)
Poster Session 1
. 1) The gDessinsdieuh online database of children's
representations of God (Aeschbach)
. 2) Are religious people benevolent people? A study
on the case of Turkish Muslims (Ayten)
. 3) How do traumatic experiences transform human
faith and religious coping patterns during and after a
traumatic experience? A study of holocaust survivors
now living in Sweden (Guillo)
. 4) Religiosity, personality and well-being in Slovak
and Hungarian student samples (Halama, Martos,
Adamovova)
. 5) Exploring religious conversion with RCPQ on a
Hungarian sample (Kocsis)
. 6) Personality structures in a religiously heterogeneous
context (Krezic)
. 7) Are religious people less prejudiced toward obese
people? (Magallares)
. 8) Religiosity and positive identity among Brazilian
youth (Marques, Dell'Aglio)
. 9) Cultural Religious Participation and Minority Religious
Sustainability (Millman)
. 10) gDessinsdieuh: an international research on childrenfs
representations of God (Montandon, Aeschbach)
. 11) Spanish adaptation of the reduced version of
Expressions of Spirituality Inventory (Munoz-
Garcia)
. 12) The Role of New Religious Movements in Forming
Identity in Young Adulthood (Szenes, Seb.)
. 13) The Relationship between values, Identity Styles
and Religiosity in college Students (Talebian,
Khalili)
. 14) Comparing religious orientation and coping
styles in healthy, cancer patients and undergone surgery
patients in Tehran (Tavassoli)
. 15) On meditation: A cross-cultural comparison of
the motives behind the practice of meditation between
an individualized-secularized and a collectivistic-
religious society (Thye)
. 16) Dimensions of Religious/Spiritual Well-Being:
The Italian Version of the Multidimensional Inventory
for Religious/Spiritual Well-Being (IM-BRS)
(Unterrainer, Moazedi)
. 17) Adult Attachment Style and the Two Dimensions
of Religiosity (Urban, Martos, Kezdy)
Panel 5 - Current Advances of Theory and Measurement
in the Psychology of Prayer (Ladd)
. 1) Toward a Theory of Prayer as an Interaction Ritual
(Stawski)
. 2) Exploring the relationship between petitionary
prayer and mental representations of God (Zahl, Gibson)
. 3) Types of Prayer among Religious, Traditional and
Secular Israeli Jewish Men and Women - A Discriminant
Function Analysis Study (Lazar)
. 4) A Six Nation Exploration of Prayer Content
(Ladd, Hvidt, Viftrup, Asakitikpi, Kapur, Esperandio,
Lazar, Ladd)
Paper session: Counseling and religion
. Hasidic Teachings and Mental Health (Loewenthal)
. Spiritual care and coming to terms with loss in
schizophrenia - the search for meaning (Muthert)
. Spirituality, health and psychotherapy (Golasmici)
. Religiousness and health behaviours and among
medical and clerical students (Jarosz, Pawlikowski)
Paper session: Religion and personality
. The Religion-Spirituality Debate: Do Personality
Traits Matter? (Galea)
. The relationship between attitude toward religion,
values system and personality traits (Curci, de Palo,
Monacis, Sinatra)
. Five factors of personality and religiosity: a Turkish
sample (Ok)
. Dimensions of Religious/Spiritual Well-being in
Relation to Personality structure and Mental Health
(Unterrainer)
Panel 6 - The Positive Psychology of Religion and
Spirituality: Empirical Studies on Turkish-Muslim
Samples (Agilkaya)
. 1) Conception of Gratitude and Its Relation On Psychological
Well-Being and Religious Orientation
(Gocen)
. 2) Investigating the Role of Spirituality on Altruistic
Behavior (Duzguner)
. 3) How religion promotes forgiveness: the case of
5
Paper session: Contemporary psychoanalysis
. God in mind: the importance of the capacity to mentalize
for the psychology of religion (Schaap-Jonker)
. Reflective functioning and religiosity - an exploration
of problems, challenges and possibilities
(Nynas)
Paper session: Psychology, theology, existential dimension
. Berguer, Rochedieu: Flournoyfs legacy in the
Genevan school of psychology of religion (Brandt)
. The lost conversations, where do they go? Four
young womenfs voices from a waiting list for psychotherapy
(Lloyd)
Poster session 2
. 18) Mission Possible? - The belief in the power of
the 'better man': Strategies of religious optimization
and standardization (Arnold)
. 19) Meaning orientations among Danish cancer patients
in rehabilitation: A Taylorian perspective
(Hvidt, Hansen)
. 20) Losing faith without losing face (Brink, Gibson)
. 21) Opportunities for people with intellectual disabilities
to express a personal spirituality (Gangemi)
. 22) A reflection on the pro and contra arguments to
the grand unified theory of psychology - a theistic
physicalist perspective (Khalili)
. 23) gI was holding on to my ancestral merith: Religious
coping and the Holocaust in the light of Hasidic
tales of survival (Krysinska, Corveleyn)
. 24) The psychology of religion in Wales (Lewis,
Francis, Williams, Robbins, Kay, ap Sion)
. 25) Existential needs among the dying (Moestrup)
. 26) Literature review on the concepts of spirituality
and spiritual care, and how spiritual care is integrated
in dementia care (Odbehr, Danbolt)
. 27) Reducing American Christians' Negative Stereotypes
of Muslims: The Use of a Psychoeducational
Film (Priester)
. 28) Emotions in Jehovahs Witnesses: Theocratic
Order and Rationality (Ringnes, Danbolt, Hegstad)
. 29) Identity and Meaning-making in early adolescence:
A study of the relationship between identity
development and the ability to experience meaning
in life in a secularized cultural context (Schumann)
. 30) The triple nature of spirituality (Skrzypi.ska)
. 31) The ways of experiencing atheism - changes in
both personality organization and God Image in the
course of the psychodynamically oriented individual
psychotherapy (.widerska, Tokarz)
. 32) Spirituality and Psychotherapeutic Praxis. Qualitative
Analysis of Hungarian Psychotherapists' Experience
(Tomcsanyi, Sallay, Martos, Szabo, Jaki)
. 33) Religious coping in 15 Norwegian Cancer Survivors
(Torbjornsen)
Panel 9 - Religious Coping: Receptivity, Ritual and
Magic in (Mental) Health (Van Uden)
. 1) Receptivity as a basic dimension of religion
(Alma)
. 2) gI want some magic to keep me aliveh: Magical
Turkish Muslims (Ayten)
Panel 7 - Recent advancements in religion-asattachment
research (Granqvist)
. 1) Mothers' Attachment Security Predicts their Children's
Perception of God's Closeness (Cassibba,
Granqvist, Costantini)
. 2) Attachment security and the use of God as a safe
haven: New experimental findings (Mikulincer,
Shaver, Granqvist)
. 3) Indiscriminate spirituality as an exemplar of compensation:
A study based on the Adult Attachment
Interview (AAI) (Granqvist)
Paper session: Coping and religion
. Existential issues in elderly people with cancer - a
phenomenological approach (Haug, Danbolt, De-
Marinis)
. Religion, spirituality and subjective experiences in
cancer patients. A population-based study among
patients with colorectal, breast and prostate cancer.
The HUNT Study, Norway (Sorensen, Lien, Foss,
Holmen, Danbolt)
. Does transition into motherhood actualize existential
and religious issues in secular society? (Rasmussen)
Panel 8 - Horizontal Transcendence and
gSpiritualityh in cross-cultural research (Keller,
Hood Jr.)
. 1) The Promise of International Collaborative Research
- Benefits and Disadvantages in methodology
and paradigm (Silver, Hood Jr.)
. 2) The Spirituality of Atheists, Agnostics and Deconverts
(Streib, Klein)
. 3) Exploring gspiritualh narrative identities: Implicitly
atheist, agnostic, or religious? (Keller)
. 4) Self-rated atheist, highly religious and highly
spiritual persons and their semantics regarding Religion
and Spirituality (Swhajor, Ticu, Luhmann)
Paper session: Fundamentalism
. Modern Fundamentalism in The Netherlands: myths
and reality (van Saane)
. Christian Orthodoxy and Right Wing Authoritarianism
Predict Group Boundaries (Nielsen, Webster)
. Fundamentalism and authoritarianism: Global constructs,
global relations? (Blogowska, Saroglou)
. The Fundamentalism Index based on ACL scales
(Brusadelli, Giromini, Rossi)
Paper session: Religious coping
. A Dynamic Approach to Religious Coping in a
Secularized Country (Viftrup)
. Religious Coping among patients with chronic renal
failure (Esperandio)
. Basic Problems of Old Age Period and Religious
Coping (Sentepe)
. Religious and non-religious coping and personal
adjustment among people at risk of social exclusion
(Niewiadomska, Augustynowicz, Bartczuk,
Chwaszcz, Jarosz)
6
and Religious Rituals in Coping with Lung Cancer
(Korver, Van Uden, Pieper)
. 3) Validity and reliability of the receptive coping
scale in Indonesia (Ginting)
. 4) The influence of religion and religious coping on
mental health. Comparison of religious people with
and without treatment (Pieper, De Vries-Schot, Van
Uden)
Paper session: Motivation and religion
. The place of positive emotions in the possible pathways
from religion to well-being (Van Cappellen,
Saroglou, Toth)
. Creditions: The Process of Believing - The Credition-
Research-Project (Angel)
. Religious motivations for everyday goals: contexts
and consequences (Tamas Martos, Aniko Kezdy)
. The Benefits and Costs of Being a Humble Person
(for What Its Worth) (Hill)
Paper session: Violence and trauma
. Contact with the Dead, Religion, and Death Anxiety
Among Older Mexican Americans (Krause)
. Mobilization for religious conflict (Lindgren)
. The gshadowh of the Shoa on the Second Generation
viewed through a theoretical and experimental attachments
viewpoint (Caviglia, Bisogno)
. Religious Trauma Syndrome (Winell)
Panel 10 - Studies in Personal Spirituality (Anczyk,
Grzymala-Moszczynska)
. 1) Tradition and Plurality: Exploring Personal Spirituality
of Contemporary Followers of Druidry
(Anczyk)
. 2) Radical Privatization in Contemporary Spirituality.
Case Study: gHere and Nowh Personal and Spiritual
Development Center in Poland (Gorka)
. 3) Preoedipal and oedipal roots of histrionic personality
disorders and its influence on the development
of God Image - theoretical deliberations based on the
case story (.widerska)
Paper session: Well-being and religion
. Hindu religiosity, religious coping and well being in
UK Hindu adults (Pattni)
. The association between religion and existential
well-being: testing basic assumptions of the religionhealth
connection (Nilsen Kvande)
. Spirituality and the gotherh: religious and spiritual
well-being from a transcultural psychological perspective
(Moazedi, Unterrainer)
. Is it Feasible to use a Single Instrument to Measure
Islamic Religiosity across Different Cultures?
(Priester)
Panel 11 - Clinical psychology of religion - psychoses
and existential questions (Danbolt)
. 1) Personal mythology making in psychoses
(Danbolt, Hestad)
. 2) Existential questions and religiosity in schizophrenia
(Stifoss-Hanssen)
. 3) Exploration of spiritual and existential issues
through arts (Hustoft)
. 4) Paradoxical representations of religious belief in
Schizophrenia (Hestad, Danbolt)
Paper session: Cultural context
. The Self-Importance of Christian Social Identity and
its Link to Host Community Acculturation Orientations
(Abbondanza, Charest)
. Religion, magical thinking and trust in science:
Comparing East versus West (Clobert, Saroglou)
. Religion and Generosity among Irish Catholics and
Turkish Muslims (Cohen)
. Same language, same border, same beliefs? A comparison
between Swiss and German adolescents on
religiosity and value orientations (Christl, Kaeppler,
Morgenthaler)
Paper session: Attachment to God
. The Attachment to God Inventory (AGI; Beck &
MacDonald, 2004): An Italian adaptation (Rossi,
Tagini)
. Attachment to God and partner as protective factors
for chronic patients (Costantino, Calabrese, Cassibba,
Paterno, Petrarulo)
. Working with God Images in Psychotherapy: Research,
Theory and Practice (Moriarty, Davis)
. God image and attachment to God in work addiction
(Kezdy, Martos)
Poster session 3
. 34) Contact with the dead - meaning for the bereaved
(Austad)
. 35) Personal Values and Religiosity (Carlucci, Serena,
Picconi)
. 36) The Religious Body: A look at religiosity and
religious affiliation in relation to adolescentsf body
image and body-concept (Christl)
. 37) The transformative power of creativity and spirituality
in coping (Corry, Lewis)
. 39) Toward a Psychology of Atheism I: Measuring
Dimensions of Non-Religiosity (Gibson, Barnes)
. 38) Life satisfaction, centrality of religion and religious
active membership: A pilot study on the application
of Person/Environment Fit (Giancaspro,
Manuti, Scardigno)
. 40) A couple in a sect (Grattagliano)
. 41) Religiosity and victim blaming: Impact of justworld
beliefs (Kaplan)
. 42) What means do students consider as the most
suitable for growing spiritually? (Munoz-Garcia)
. 43) Religiosity, optimism and pessimism: religious
belonging and mediation through life circumstances
(Monico)
. 44) The Role of Marital and God Attachment on
Adjustment to Cancer (Papagna, Cassibba, Costantini)
. 45) Spirituality at workplace - exploratory study
(Polak)
. 46) Does the Holy Spirit get Angry?: Assessing the
Cognitive Complexity of Christiansf God Concepts
(Sharp)
. 47) The relationships between Post-Critical Beliefs
7

Dalla relazione di Mario Aletti al 31‹ Congresso della
SIPs - Societa Italiana di Psicologia gSIPs.Cento anni di
psicologia italiana 1910-2010h - Firenze, Palazzo vecchio,
Salone dei Cinquecento - 27 novembre 2010.

E noto che la psicologia della religione ha da
sempre accompagnato la storia della psicologia, a
partire da Wundt che, al mito ed alla religione, dedica
ben tre volumi della sua Volkerpsychologie. La
condotta religiosa e assunta ad oggetto specifico di
studio fin nei primi scritti dei gpadrih della psicologia
come disciplina scientifica. Basti pensare a Edwin
D. Starbuck, che gia nel 1899 pubblico un volume
di Psychology of religion, o allfanalisi della
varie forme dellfesperienza religiosa di William James
(1902), o al rigore epistemologico e metodologico
prospettato da Theodore Flournoy (1902, 1903,
1910), o agli studi sulla religiosita adolescenziale e
sulla figura di Cristo di Granville Stanley Hall
(1904, 1917).
In Italia, proprio centfanni fa, nel 1910, usciva
Psicologia religiosa, traduzione di testi di Theodore
Flournoy che nel 1909, al 6‹ congresso di Psicologia
di Ginevra, aveva delineato, con lfesclusione metodologica
del trascendente, i fondamenti epistemologici
della disciplina. Questa, tuttavia, ha avuto un
posto marginale lungo le direttrici della psicologia
accademica italiana, con le rilevanti eccezioni di
protagonisti quali Sante De Sanctis (La conversione
religiosa, 1924) e di Agostino Gemelli, che pur ne
diffidava, perche paventava una riduzione del Trascendente
alla dimensione che chiamava del
gsubcoscienteh.
In ambito universitario i primi insegnamenti
saranno istituiti presso Facolta ecclesiastiche, sotto
lfimpulso e la guida di Giacomo Lorenzini
(Pontificio Ateneo Salesiano, prof. Pier Giovanni
Grasso, 1958). Ma solo nel 1965, con lfinizio, nello
stesso PAS, dellfinsegnamento di Giancarlo Milanesi,
la psicologia della religione attinge la valenza
ed il rigore di disciplina accademica.
Sul versante organizzativo, si e distinta lfopera
di Leonardo Ancona, propostosi come figura di
mediazione tra lfistituzione ecclesiastica e quella
psicoanalitica. Su impulso di Ancona, che era stato
allievo di Gemelli in Universita Cattolica e, con lui,
tra i primi sostenitori dellfAIEMPR-Association
Internationale dfEtudes Medico-Psychologiques et
and value priorities in the Polish sample (.liwak,
Zarzycka)
. 48) The English Version of the Multidimensional
Inventory for Religious/Spiritual Well-Being (MIRSWB-
E): First Results from British College Students
(Unterrainer, Nelson, Collicutt-McGrath, Fink)
. 49) Can Neurotheology Explain Religion?
(Vliegenthart)

Cento anni di psicologia
della religione in Italia.
La storia, i temi, i personaggi
Hundred years of
psychology of religion in Italy.
The history, the issues, the persons
8
Religieuses, venne fondata la divisione gPsicologia
e Religioneh della SIPs. Proposta nel 1984, durante
il 20‹ congresso a Bergamo, lfistituzione della Divisione
e formalizzata a Venezia nel 1987; il primo
Direttivo viene eletto nel 1989. La denominazione
gPsicologia e Religioneh alludeva, o auspicava, un
incontro paritetico di mutua collaborazione e dialogo
tra religione psicologia, ovvero uno studio .
diceva Ancona - dellfginterfacieh tra due dimensioni
della personalita. In realta risentiva un pof
dellfimpostazione confessionale ereditata dallf-
AIEMPR che, non a caso, era stata inizialmente
denominata A.C.I.E.M.P. . Associazione Cattolica
Internazionale di Studi Medico-Psicologici - Association
Catholique Internationale dfEtudes Medico-
Psychologiques).
Ma nella Divisione molti sentivano il bisogno di
scelte epistemologiche e metodologiche piu
glaicheh, che collocassero chiaramente la disciplina
entro lfambito della scienza psicologica. Coerentemente,
si rivendicava come piu appropriata la dicitura
gPsicologia della religioneh. dove il genitivo
oggettivo individuava la religione come uno tra i
tanti comportamenti umani passibili di indagine
psicologica. Questa sara anche la denominazione
scelta, nel 1995 per la Societa Italiana di Psicologia
della Religione . SIPR, nata coma naturale evoluzione
della Divisione SIPs. La novita, che superava
anche la precedente dicitura di gpsicologia religiosah,
era ben altro che nominale.
La nuova dicitura gpsicologia della religioneh
esprimeva un orientamento e delle convinzioni circa
lfoggetto, lfambito e le finalita della disciplina e costituiva
un importante punto di svolta. Ribadiva che
la ricerca psicologica non e interessata allfessenza,
allforigine, o alla verita contenutistica della religione,
ma cerca di dare conto dei processi psichici sottesi
al gdire Dioh, da parte dellfindividuo e dei gruppi
sociali. La psicologia della religione e lo studio di
cio che di psichico vi e nella religione. Perche, se e
vero che tutto cio che e umano e psichico, niente di
cio che umano e solamente psichico. La ricerca psicologica
e centrata sul soggetto: propriamente non la
religione, ma il credente e il suo atteggiamento verso
la religione (e percio la psicologia della religione e
anche psicologia dellfateismo, perche. come gia
sottolineava il Pastore Oskar Pfister a Freud,
glfateismo e una fede in negativoh).
Naturalmente, la questione che la psicologia si
pone non e lfinterrogativo se Dio esiste, ma il fatto
che il credente esiste. Lo psicologo e interessato alla
rilevanza individuale e culturale della religione, che
accompagna tutta la storia dellfuomo e, almeno nella
nostra cultura, tutto il percorso di vita, dellfindividuo.
Nella cultura occidentale il proclama gDio e
mortoh (firmato Nietzsche) trova unfimmediata eco
in un gNietzsche e mortoh (firmato Dio); o firmato -
se volete - umanita, storia, evoluzione: il fatto e che
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la religione continua ad essere un elemento imprescindibile
della nostra cultura. Basti pensare alla
rinnovata importanza attribuita ai segni esteriori e
pubblici della/delle religione/i (crocifisso nelle scuole,
burka in pubblicoc) ed anche alla rinnovata ricerca
di spiritualita, di esoterismo, di miracolismo, e
magari di magismo, pur in questa cultura cosiddetta
gpost-modernah.
Certamente, non di Dio, ma della credenza in
Dio, si tratta. Lfesperienza del credere o non credere
si attua attraverso processi psichici, percorsi,
conflitti ed esiti di conflitti che non possono essere
ignorati dagli psicologi, perche rilevanti nel funzionamento
psichico degli individui e dei gruppi. Si
pensi allfattribuzione di un senso alla vita, alla fondazione
dei valori, o allfutilizzo della religione come
coping nelle situazioni di stress psicologico ed
anche fisico. O si pensi allfincidenza, nella vita
sociale, della cosiddetta de-privatizzazione della
religione, con la pretesa di gruppi ecclesiali di una
sempre maggior visibilita, influenza politica, potere
decisionale. Si pensi alle questioni dellfintercultura
e del fondamentalismo, delle nuove aggregazioni
religioso-politiche che diventano luogo di poterec
Non continuo la lista; sarebbe un elenco di
gecceterah e di tre puntini.
Certo, lfosservazione dellfincidenza della religione
nella vita umana rinforza lo stupore per il
fatto che la psicologia in genere, e la psicologia
accademica in particolare, lfabbiano cosi trascurata.
Forse cio e dovuto alla difficolta di intravedere
un campo di ricerca scientifico equidistante da due
opposte derive ideologiche, quella del riduzionismo
psicologistico (temuto da ambienti ecclesiastici e
piu ancora, dai clericali) e quella delle aspettative
apologetiche e catechistiche (osteggiate da ambienti
laici, per i quali la psicologia della religione e
groba da pretih). Negli uni e negli altri circoli la
soluzione e parsa quella sbrigativamente offerta da
quel buon filantropo del dott. Guillotin, quello che,
ai tempi della Rivoluzione, aveva programmato
una macchina per risolvere altri nodi e ad altri mal
di testa: via la testa, via il problema. Che abbiano
davvero ragionato cosi le nostre teste universitarie?
Di fatto, gli insegnamenti di psicologia della religione
nelle universita italiane si possono ad oggi
contare sulle dita di una sola mano.
Alla scarsa attenzione del mondo accademico, i
cultori della disciplina hanno supplito, e suppliscono
ancora oggi, con il loro impegno personale e
lfiniziativa associativa. Di fatto, uno dei meriti della
SIPR e quello di aver costituito un luogo di incontro,
di elaborazione e scambio culturale, di
pubblicazioni. Senza di che forse la psicologia della
religione sarebbe stata impraticabile, o sarebbe
ancora oggi ridotta a questione di hobby di una nicchia
elitaria. Va notato pero che, in questo modo, i
membri della Societa hanno potuto mantenere un
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approccio metodologico completamente glaicoh
cioe libero sia da preoccupazioni confessionali sia
da aspettative di carriera universitaria.
Lo diro piu esplicitamente. La lontananza dallf-
ambito accademico comportava (e comporta) per la
SIPR almeno due effetti (o famiglie di effetti): uno
negativo e uno positivo. Quello negativo era la poverta
di mezzi economici, di fondi per la ricerca, di
riconoscimento sociale, di incentivi per i giovani
studiosi. Un effetto positivo e stata la purificazione
delle motivazioni di adesione. Alla gassociazione
culturale senza fini di lucroh, aderirono persone
motivate da reale interesse per il tema e non attirate
da promesse di carriera accademica o di benefici
economici. Questo comportava che gli studiosi avessero
una propria fonte professionale di sostentamento,
che permettesse di dedicarsi alla psicologia
della religione nel tempo libero e quasi come un
otium. Si trattava spesso di psicoanalisti, psichiatri,
psicologi, che mettevano la loro competenza al servizio
della loro curiosita intellettuale; o di filosofi,
di sacerdoti, a volte anche di docenti universitari di
altre discipline, che si dedicavano episodicamente
anche alla psicologia della religione.
Nella Societa Italiana di Psicologia della Religione
sono confluite le esperienze organizzative
precedenti e la quasi totalita degli psicologi della
religione. La Societa, che nel tempo ha avuto un
numero di soci oscillante tra 120-180 psicologi
professionisti e accademici, svolge una funzione di
stimolo culturale e di supporto organizzativo. Indice
giornate di studio e convegni, pubblica il notiziario
Psicologia della religione-news tre volte allf-
anno e assegna un premio biennale, intitolato a
Giancarlo Milanesi, alla miglior tesi di laurea su
temi di psicologia della religione.
Fin dal suo sorgere, la SIPR e stata costantemente
attenta a confrontarsi con una molteplicita di
approcci psicologici alla religione e con tutte le
sub-discipline, teorie e modelli della psicologia
mainstream. I congressi internazionali, che si tengono
ogni due anni e sono sempre dedicati ad un
tema prefissato, hanno coperto un ampio ventaglio
di tematiche: la psicologia del profondo e le nuove
prospettive clinico-ermeneutiche in psicoanalisi;
lfidentita religiosa, il pluralismo e i fondamentalismi;
lfinterazione tra aspetti neurobiologici e culturali;
i nuovi movimenti religiosi; le differenze di
genere; e ancora: religione e coping; religione e
psicologia culturale; religione e psicoterapia, teoria
dellfattaccamento, teoria dei ruoli.
Anche lfultimo congresso, il 12‹, che si e tenuto
il 20-21 novembre scorso sul tema gLfio, lfaltro,
Dio. Religiosita e narcisismoh ha visto la partecipazione
di diversi studiosi stranieri. Il livello contenutistico
ed organizzativo di questi congressi e oggi
ben riconosciuto in ambito internazionale, anche
grazie alla pubblicazione degli atti, spesso bilingui;

 

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